Referat fra styremøte august -24

- Økonomien er bedre enn den har vært tidligere og er i hht planen med ekstra innbetalinger.

- Det er gjort vedlikehold på lekeplass-stativ,

- Låsene som har vært problematiske inn fra garasjen og ved innganger sees på. Men gi beskjed om dere opplever feil.

- I bodområdet under D, byttes gamle møll-feller ut og vi setter inn nye. Dette vil bli meldt fra om på Facebook.

- Vi følger opp markiser fortløpende og kommer med tilbakemelding.


Neste møte er i månedskifte september/oktober.



Referat fra styremøte 20.desember 2022 

- Nye søppelcontainere er blitt forsinket og blir montert etter nyttår.
- Leverandør ang individuell avregning på varme, kaldt- og varmt vann er besluttet. Det vil bli installert på nyåret. Mer informasjon kommer.
- Oppganger - ref. tidligere ønske om å fjerne dørmatter, så er dørmatter ok, men ikke sko, barnevogner og annet som kan være til hinder ved brann.
- Lekeplasskontroll er gjennomført og vi har mindre avvik som vil bli rettet opp så snart som mulig.
- Nye parkeringskort - blir levert i desember/januar.
- Fliser i c-blokka og tildekkingen av røykvarslere er fikset.
- Vi har hatt aktivitet i fellene rundt blokkene, av blant annet rotter. Derfor må vi passe ekstra godt på, og ikke sette søppel på terrasser eller andre steder på fellesområdet eller garasje.

Alle som har behov for å rapportere om ulike ting eller har spørsmål, MÅ sende mail. Vi har en styreportal hvor alle henvendelser blir mottatt, håndtert og arkivert. Det er viktig for styret å få alt av info samlet slik at vi har historikk og erfaringer lagret for framtidige styremedlemmer.

God jul og godt nytt år fra Styret‍!



29. oktober 2022

Referat fra forrige styremøte 25. oktober 2022 og oppdatering på enkeltsaker:


Garasjeporten - Garasjeport er i orden 28.10.22

Det er nytt tlf nr til garasjen: 467191207918402.

Dere kan også laste ned appen PalGate.

Portåpner skal fungere som før.


Søppelbrønner - Vi har to søppelbrønner som vil bli byttet før jul. Dette får vi dekket på forsikringen.


Individuelle målerer på vann og varme - Dette kommer vi tilbake til, venter på endelig tilbud fra leverandører.


A-blokka:

Problemer med lås, meldt inn 29.10. Følges opp.

El-leding itrappegang mellom 6 og 7 etg. Følges opp.


C-blokka:

Lås - Låsen er fikset, men vi er på saken for å fikse låsemekanikken i selve døra.

Fliser - Kommer tilbake til dette.


Lekeplasskontroll avholdt 17.10.22 - Avventer rapport.


Parkeringskortene til gjesteparkering går snart ut på dato - Vi følger opp med nye innen utløpsdato.


Stillas i nabobygg - venter på informasjon om varighet.


Vedlikehold - Styret har utendørs befaring i løpet av neste uke for å se hva som trenges av vedlikehold på bygningsmassen. Vi har fått innspill på at treveggeneenkelte steder trenger vedlikehold. Har dere sett noe annet som trengs vedlikehold, send oss en mail.


Neste styremøte blir avholdt: 19.12.22


Til info:

For å unngå legionella så innfører vi en enkel rutine:

- Vaktmester tar regelmessige temperaturmålinger av varmt tappevann.
- Hver beboer gjennomspyler dusjen minimum én gang i måneden (Først bare varmtvann, så kaldt vann, max. 5 min.) Dette skal ikke være nødvendig om dusjene blir brukt regelmessig.




23.mai 2022

Avfallsbrønner

Vi opplever for tiden avvik ved renovasjonsbehandlingen i sameiet. Brønnen er blitt utslitt og at vi arbeider med å få til en varig kostnadseffektiv løsning, noe som sannsynligvis vil medføre at vi må bytte brønnen. Avviket består i at fallsikringen til den ødelagte brønnen er ødelagt. Brønnen blir fremdeles tømt regelmessig, men om følge av usikkerheten ved funksjonaliteten til den ødelagte brønnen, har det blitt satt ut beholdere. Vi vurderer fortløpende om beholderne skal fjernes.



20.april 2022

Garasjevask

Fredag 6.mai vil det være vasking av garasjen mellom kl. 09-18. Da må alt av bilder, sykler og dekk som oppbevares på baken fjernes fra garasjen



20.april 2022

Dugnad og container

Det blir arrangert dugnad i sameiet 2.mai kl. 17. Vi møtes i bakgården for grilling av pølser før vi i fellesskap gjør Sandakerveien 70 klar for sommeren.


I forbindelse med dugnaden vil det komme en container for blandet avfall. Denne vil etter dugnaden bli tilgjengelig for beboere. I denne containeren kan det kastes usortert ordinært avfall, dette er avfall som ikke er egnet for materialgjenvinning. Søppelsekker som kastes må være gjennomsiktige.


Tidligere år har containere denne blitt fylt opp av flytteesker. Vi spesifiserer derfor at papp deles i biter (A4) og kastes i den ordinære søppelbrønnen for papp. De siste gangene sameiet har bestilt container har vi fått store tilleggskostnader fordi det er kastet avfall i containeren som ikke skal kastes der. Det er viktig at dere setter dere inn i hva som IKKE skal kastes i containeren og følger dette. Når containeren er full må ikke søppel settes utenfor containeren. 


Dette kan IKKE kastes i containeren:

  • Farlig avfall (maling, olje, plantevernmidler, lakk og mye mer)
  • Hageavfall
  • Impregnert trevirke
  • Gips(plater)
  • Matavfall og organisk materiell (som matolje o.l.)
  • Medisinsk avfall
  • Glass (glassplater, vinduer, speil)
  • Bildekk (leveres fritt hos forhandler)
  • EE - elektriske og elektroniske produkter (slike produkter kan leveres gratis til forhandlere)
  • Hvitevarer som kjøleskap etc. (leveres fritt hos forhandler)




02.januar 2022

Informasjon rundt strøm

  • Den høye strømprisen på kraftbørsen vil også føre til økte priser på fjernvarmen
  • Den nye nettleiemodellen vil også påvirke fjernvarmetariffen. Siden den nye nettleiemodellen er utsatt, er det usikkert hvordan den vil slå ut for oss. I dag har vi en definert nettleie for hver kwh vi bruker. Prinsipielt er sameier å anse som næringskunder
  • Strømkompensasjonsordningen. Sameiet har kun en fjernvarmemåler. Regjeringen har signalisert at slike som oss også skal omfattes av ordningen. Hvordan vi skal kompenseres er ikke avklart når dette skrives.



16.november 2021

Forsikring og ladere

Det har kommet noen henvendelser rundt om laderne i garasjen er forsikret av sameiet. Svaret fra Gjensididge er at tyveri av ladebokser/ladere fra fellesgarasjer er dekket under sameiets forsikring. 



10.oktober 2021

Evaluering brannøvelse

Torsdag 30.9.2021 ble det arrangert en varslet brannøvelse i sameiet. Hensikten med brannøvelsen var at at beboerne skulle gjøre seg kjent med branninstruksen, samt at de skulle gjøre seg kjent med de branntekniske installasjoner, og hvordan de virker.

 

Brannøvelsen forløp som planlagt og beboerne evakuerte bygningene på en tilfredsstillende måte. Samtidig undersøkte styrets medlemmer hvorvidt brannalarmen kunne høres i alle fellesarealer, at branntekniske installasjoner fungerte, samt at det ble observert at rømningsveiene var frie. Noen avvik ble observert. Disse blir fulgt opp av styret.

 

Etter øvelsen ble det avdekket noen problemstillinger som styret vil arbeide videre med for å få til gode løsninger. Dette gjelder evakuering av personer med funksjonsnedsettelser, frie rømningsveier og kontroll på at alle har evakuert bygningene.

 

Øvelsen ble avsluttet med en kort muntlig oppsummering. I tillegg ble det gitt opplæring i bruk av brannsentral. Opplæringen ble gitt av leverandøren av brannsentralen.



26.september 2021

Brannøvelse

Det vil bli avholdt en varslet brannøvelse torsdag 30.9.2021 ca. kl. 17.30.


Forut for brannøvelsen bes alle om å sette seg inn i branninstrukser som er gjort tilgjengelig for beboerne, finnes under "nyttig å vite". Øvelsen vil vektlegge følgende momenter:

• Øvelsen skal være varslet
• Beboerne skal legge merke til hvordan brannalarmen varsler, fellesarealer, leilighet
• Høres alarmen over alt? Styremedlemmer sjekker fellesarealer om alarm høres
• Styremedlemmer observerer hindringer i rømningsveier
• Virker andre branntekniske innretninger, ledelys, eventuelle dører som står på holdemagnet?
• Hvordan kan vi få oversikt over at alle er evakuert?
• Bistå beboere med funksjonsnedsetninger
• Hedengren vil være til stede for å redegjøre for brannalarmens virkemåte samt å svare på spørsmål om hvordan alarmen skal avstilles.


Innspill før og etter øvelsen sendes til styret. 


31.august 2021

Skadedyr

Det er lagt til informasjon under "Nyttig å vite" om hva beboere kan gjøre for å unngå skadedyr, og hva som gjøres i boligsameiet i dag. 



17.juni 2021

Container

Det blir mandag 21.juni satt ut en container for blandet avfall i sameiet. Denne vil bli stående i noen dager, men låses på kvelden (etter kl. 21:00). I denne containeren kan det kastes usortert ordinært avfall., dette er avfall som ikke er egnet for materialgjenvinning. Når containeren er full må det ikke sett noe igjen utenfor containerne. Dette må sameiet få fjernet og innebærer ekstra kostnader.

 

Hva kan ikke kastes i containeren?

 

  • Farlig avfall (maling, olje, plantevernmidler, lakk og mye mer)
  • Hageavfall
  • Impregnert trevirke
  • Gips(plater)
  • Matavfall og organisk materiell (som matolje o.l.)
  • Medisinsk avfall
  • Glass (glassplater, vinduer, speil)
  • Bildekk (leveres fritt hos forhandler)
  • EE - elektriske og elektroniske produkter (slike produkter kan leveres gratis til forhandlere)
  • Hvitevarer som kjøleskap etc. (leveres fritt hos forhandler)



30.mai 2021

Anderede på takterrassen i C-blokka

Det er en and som har laget rede i den ene blomsterkassen på takterrassen i C-blokka. Siden det allerede ser ut til å ha blitt lagt egg så er det ikke lov å fjerne dette. Det er derimot viktig at beboere IKKE mater fuglen. Det er et pågende utbrudd av fugleinfluensa i Norge noe som gjør dette spesielt viktig. 



30.mai 2021

Digitalt beboermøte og digitalt årsmøte

Det vil være et digitalt beboermøte 2.juni. Det vil komme link tilsendt til beboerne per e-post. Det formelle årsmøte er et svarskjema som må svares på innen 4.juni. Hvis det allerede er noen som har sendt inn sitt svar på årsmøte, så kan dette svaret redigeres frem til fristen.



27.mai 2021

Kasting av sneiper og snus fra balkong og takterrasse

Det har den siste tiden vært beboere som har opplevd at det kastes snus og røyk fra balkonger og takterrasser. Det skal selvfølgelig ikke kastes noe ned fra balkongene eller takterrassen.



05.mai 2021

Navn på ringetablå

Hvis det er noen som opplever at det ikke er riktig navn på oversikten ved ringeklokkene så melder dere dette inn det til styret. Vi ønsker ikke at det klistres lapper på oversikten. Navnene som står der i dag er basert på hva systemet har registert som eiere eller leietakere. Så hvis det er avvik er det viktig at de fanges opp. 



04.mai 2021

Sameiet har inngått skadedyravtale

Sameiet har i dag ingen kjente utfordringer med skadedyr. Det er allikevel et viktig område, og vi ønsker å ha god beredskap hvis det skulle oppstå hendelser. Det er derfor inngått avtale med Oslo Veggdyrkontroll. Avtalen sikrer deteksjon og bekjempelse på fellesområder, og gir seksjonseier avtalepris på bekjempelse. 


Generelt er det viktig med forebygging mot skadedyr - her er anbefalinger fra FHI.



26.april 2021

Vannrensesystem er installert

Det er installert vannrensesystem for gulvvarmen. Rutinen for rensing av vannet er startet, og vi regner med at vannet blir optimalt i løpet av et par måneders tid. Det er installert en avmagnetiseringsenhet, samt at det er tilsatt midler i vannet for å nøytraliere ph-verdien. Filteret som fanger opp løse fragmenter vil bli skiftet ofte. Denne prosessen vil også medføre at proppene som enkelte leiligheter kan ha vil bli løst opp. For å hjelpe på denne prosessen er det fint om alle beboere kan "sette opp varmen på fullt" i en liten periode slik at det blir maksimalt "gjennomspyling" av rørene. Ellers må alle påse at styringsenhetene for varmen har friske batterier.



14.april 2021

Postnord

Postnord har nå tilgang til å levere i postkasse eller på dør/dørmatte hos oss. Dette vil forhåpentligvis gjøre levering gjennom Postnord smidigere for beboere i sameiet.



13.april 2021

Årsmøte 2021

Arsmøte for Boligsameiet Sandakerveien 70 blir avholdt 1. juni 2021. Grunnet Covid-19 blir møtet avholt digitalt. Saker som ønskes behandlet på det ordinære årsmøtet må være meldt skriftlig til styret innen 28. april 2021.



13.april 2021

Varmeanlegg 

Tirsdag 20.april vil Assemblin begynne jobbe med å innstallere rensesystem til vannet i det lukkende rørsystemet som forsyner gulvene med varme. Se tidligere sak og mail 31.mars 2021. I tillegg har noen leiligheter D101, A602, A403, B101 og nr 502 bli besøkt etter at de har meldt tilbake om at utfordringene ikke er fikset etter sist besøk. Hvis det er flere som fremdeles har utfordringer med varme i gulv selv etter sist runde med rørlegger så ta kontakt med styret.



31. mars 2021

Full pappcontainer
Vi har i den senere tiden opplevd at pappcontaineren til stadighet er full eller tilstoppet. Vi har forståelse for at det i disse tider med mer utstrakt bruk av netthandel brukes mer pappemballasje. Derfor må vi alle bidra til at vi bruker avfallskapasiteten optimalt. Pappcontaineren tømmes ukentlig, og det er den hyppigste frekvensen renovasjonsetaten tilbyr. I tillegg har vi innarbeidet i vaktmesterens instruks at hun skal påse at containeren ikke skal tilstoppes.


Avfallsbrønnene er dimensjonert for "dagligavfall". Dersom du skal kvitte deg med større mengder pappavfall etter møbelkjøp etc, ber vi deg frakte slikt avfall til gjenvinningsstasjonen selv.


Når du kaster pappavfall i brønnen, ber vi deg rive opp pappen i biter på størrelse med et A4-ark. På denne måten vil vi bidra til å øke kapasiteten på pappcontaineren.



31. mars 2021

Befaring i forbindelse med utløp av 5 års reklamasjonsfrist
Styret har besluttet at det skal avholdes en befaring med en bygningskyndig rådgiver av fellesareal i forbindelse med utløp av 5 års reklamasjonsfrist. Befaringen vil bli utført av firma BER (https://ber.no/). Når det gjelder fellesarealene, har styret allerede en liste over forhold som vi ønsker belyst. Likevel ønsker vi innspill fra beboere hva gjelder fellesareal. I forbindelse med befaring av fellesareal, tilbys det også at den enkelte seksjonseier kan bestille befaring av sin egen seksjon. Befaring av egen leilighet må seksjonseier betale selv. Befaring med rapport/mangelliste vil koste kr. 4.375 inkl. mva.


Dersom du ønsker befaring av din leilighet, ber vi deg fylle ut skjemaet i linken under. Skjemaet vil bli sendt til BER


https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSerm6bdif0sZmaylDMBxmthApC1xnSYwkusIGKBw_4pZlohOw/viewform



Varmeanlegg
I forbindelse med problemene vi hadde med varme i gulv før jul 2020, viste det seg at noen av problemene skyldes manglende rensing av vannet i den lukkede rørsystemet som forsyner gulvene med varme. Konsekvensen av dette kan være at ventiler og rør kan tilstoppes med den konsekvens at en kan oppleve at det ikke kommer varme i rørene til enkelte gulv i leiligheten. Det er ingen krav i byggeforskrifter til at slike rensesystem skal installere. Styret har derfor besluttet at et rensesystem skal installeres. Både utbygger Solon og rørentreprenør Assemblin vil være med på å finansiere installasjonen av renseanlegget. Renseanlegget er bestilt og vil bli installert etter påske. Selve installasjonen av anlegget vil ikke være til ulempe for beboerne. Rørleggeren vil også være tilgjengelig for de som ikke fikk varme i deler av leiligheten til tross for bytte av batterier i styringsenheter etc. De som hadde slike problemer bes ta kontakt med styret slik at rørleggeren kan gjøre disse utbedringene i forbindelse med installasjonen. Styretkommer tilbake med dato for når installasjonen skal skje.



NYHETER